Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dgn jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

Al-Baqarah 2:45

2010-09-05

Kebenaran itu kadang kadang pahit.

Salam.

Kadang kadang kan, bila dah penat dengan macam macam perkara, memekakkan telinga adalah salah satu jalan untuk keluar. Ada kawan cakap, mengelak itu pun salah satu cara untuk face masalah. Cumanya, one of the consequences is that, problem tu tak selesai lah. Dan berharap. Berharap agar dengan berlalunya masa, masalah itu pun akan berlalu juga. Alah. Macam kotoran lah kan. Bila kotor, simbah dengan air. Nanti pergi jauh jauh kotor. tu. Kalau dalam bahasa kimia, dilute. hehe. I tau kimia jugak okay. Favourite subjek juga tu.

Macam macam orang di dunia ini. Memang. Dan kita tak boleh nak harap semua orang itu sama. Situasi yang sama. Tapi ada orang akan bertindak dengan cara yang berbeza. Walau macamana pahit pun kebenaran itu. Walau macamana sakitnya rasa macam kena back stab dengan orang yang paling dekat. Tak kiralah siapa siapa kan. Ada yang akan bertindak menjauhi. Ada pula yang akan bertindak dengan memaafkan. Bersangka baik. Dan terima orang lain itu seadanya. Mungkin ada sebabnya kenapa macam ini. Mungkin itu yang dia fikir. ALLAH itu MAHA kaya.

I tak tahu lah I patut marah ke tak. Nasihat macamana banyak pun, kalau orang tak nak dengar, tak guna jugak. Kita cuba nak protect dia dari diserang orang lain, tapi kalau dia sendiri yang nak buat diri dia diserang, I nak buat macamana kan? I pun pernah juga fikir macam ni. Memanglah orang kata, move on move on. Tapi kalau I tak bertindak, I still tak move kan? Still kat same spot. Orang kata happy happy kan lah diri.

Syg, *you know who you are*
If you think you are ready to fall in love, I won't stop you. Tapi ingatlah, akak larang sebab taknak kamu kecewa. Last last belajar pun tunggang terbalik. Kalau awak rasa awak tak pandai kawal emosi, better not. you know yourself, kan? Hey, kadang kadang memujuk hati itu adalah perkara yang paling memenatkan. Dan... Memang penat nak memahami sesetengah orang. Kadang kadang diri sendiri pun kita tak dapat nak faham kan. Tapi, I used to think this. "I don't want people to understand me. Because they won't. I just hope that people can accept me the way I am. With no doubt." Mungkin ada someone else pun fikir macam ini?

Dan people. Please, janganlah salahkan dia. DIa tak salah.








No comments:

You know what’s beautiful?

Your eyes blinking, your pupils dilating when you’re euphoric, the curve of your smile, the shade of your teeth, the arch of your back, the fingers typing, the breathing thing you do, the thoughts. Your thoughts. How you think is beautiful; how a thought comes to mind is…a miracle, how you operate, how you are; just you. In every sense of the word; all your blood cells, neurons, organs, your limbs, your soul. You are breathtaking, mashaa’Allaah.


:D

You can’t control the things that happen to you but you can control the way you react to them. It’s all perception.
You Again (Movie)

41568319681