Beauty Tip of the Day

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dgn jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

Al-Baqarah 2:45

2009-04-26

Selangor menang penalti 4-1.

Selangor menang penalti 4-1 dengan Kelantan.
Yang menang, tahniah. yang kalah, cuba lagi.
Namun, itu bukan tujuan penulisanku kali ini sebenarnya.
Sedang seronok ku dan adik2 arasku berehat sambil menonton tv setelah bertungkus lumus mengulangkaji pelajaran, hatiku tiba2 sebak.
Mama mengiau dengan kuat.
Sambil ia mengiau, digonggongnya mknn di mulutnya itu.
Dibawanya makanan dengan harapan dapat melihat anak-anak nya berlari ke arahnya.
Namun, sepi.
Tiada suara anak-anaknya.
Tiada jua bayangan anak-anaknya.
Ia mengiau lagi.
Sudah penat mengiau, Mama berbaring di lantai. Diam.
Sedih. Kata A, sudah beberapa kali dilihatnya Mama begitu.
ke hulu hilir dengan makanan di mulutnya.
Ku pujuk Mama.
Kataku," Mama. anak Mama dah kena culik. dah takde. Cleaner yang pakai baju biru tudung kuning yang ambil", dengan harapan, Mama memahami kata-kataku.
Benarlah kata F dan M, Beberapa hari lepas, dilihatnya 2 org cleaner menangkap anak-anak Mama dan disumbatnya ke dalam guni.
Ah. kejam sungguh.
Kenapa tidak diambil ibunya sekali.
Entah ke mana dibuangnya.
Padanlah tidak ku lihat anak-anaknya beberapa hari ini.
Bila tiba saat makan tengahari, hanya Mama yang setia menanti makanan diberi.
Rasanya kejadian Cleaner berlaku pada hari Khamis.
Sebelum ku pulang ke bilik, ku lihat Mama tertidur di atas sofa.
Mungkin sedih mencari anak-anaknya.
Haiwan pun sayangkan anaknya.
Moga anak-anak Mama dalam sentiasa dalam jagaan yang baik.
Elok juga kiranya ketemu ibunya kembali.
Ya ALLAH YA TUHANKU.
Moga KAMI hamba-hambaMU sentiasa dalam PELIHARAANMU. Amin.

Mengalir air mata ku di kala ku tulis post ini.
Moga ketemu kembali. Amin.

Ku tringat siang tadi.
Kala menjawab survey mengenai kera.
ditanya, langkah yang paling sesuai untuk menyelesaikan masalah kera.
Salah satu jwpn adalah menghantar kera ke tempat lain. Kata I," ia kejam. Cuba wani bayangkan kita dipisahkan dengan adik beradik kita".
Kejam kan?
janganlah kita memecahbelahkan keluarga insan lain.
hargailah ahli keluarga kita selagi berpeluang.
...


2009-04-24

tired in a day.

it’s a tiring day today. exhausted. n what’s on my mind all the way back to my room is to take a bath, do my isyak prayer n have a sleep. i’d been yawning like zillion times today. what ever had i been doing today? oh no. I don’t exactly bath an elephant. or go up to mount everest. i only went to menara celcom today. n KLCC cos it’s on my way to ‘home’. ‘We’ went out like 11++ n I  arrived at my room at 10++. yes, it’s tiring. n i’m not khusyuk enough while performing my maghrib prayer today. bcoz? I’m having my prayer at KL Sentral. ok. i’m taking my ablution water. n suddenly there’s a lady yelling, who took my purse just now!?? do give it back to me. there’s nothing in it. (she’s saying it in malay actually). imagine this. u’r praying. n already in ur last rakaat. n u put ur purse in front of u. n then, it’s gone! sumwon that r suppose to b praying took it. (Y stole other peeps stuff when ur suppose to solat? Taking opportunity of other peep’s tiredness. SGT KEJAM.) N the lady went out with her child. N there were some elders there too. While she’s wearing her shoes@sandals(i’m not so sure), one of the elders offer her some money in case she didn’t have money to go home. Luckily, her husband is at KL sentral 2 n she still have her phone. Someone suggested her to go and make a report at the police upstairs. I rarely c this scene. But when it happens, what happens to be in my mind is that, some Malaysian still cares. But it’s just that, during the Maghrib time, it’s more on elders who cares. They take actions. Giving money. Suggestions at least. U r panic n ur not being able to think. n even a suggestion helps a lot. N there r also some girls that r trying to detect who took the lady’s purse. N that’s y I dont perform my prayer well.

 

I’m not finished about the lady yet. It’s not about the lady. Sumting that is related with the ‘robber’. Me myself is not sooo perfect. Yet, I’m sharing my thoughts here. not ditujukan to anybody. but to remind myself n to u that reads. Ok. A is a Muslim. performs solat. reads Quran. yet A stole things. not closing aurat. kill peeps. drinks alcohol. y? because, A is not sincere bcause of ALLAH. A performs solat n do it because it’s a do. doing but not DOING it. evrything that is done must be sincere. n must ‘dihayati’. reading Quran but not UNDERSTANDING n APPLYING Quran. just like in class. study but don’t STUDY. understood? =)

 

Continuing. Having a ride on public transports is very tiring. there are delays. n waiting. n delays. n waiting. Last night. the commuter delayed like 40 minutes, n I ride the commuter that came after the 40 minutes commuter. what I'm trying to tell is that, even if it’s tiring, i still enjoyed it. I mean like, I can c n conclude. There r different type of peeps. different backgrounds. different destinations. Just like in an airport. people come n go. U meet, chatted for like 5 minutes n that’s it. the conversation ends n u go back to ur routine. I saw this uncle(I think he’s my dad’s age) chatting wif a girl(my age i think). Talking about where they came from n so on. n the uncle answered a phone call. the girl goes away. N the uncle continued his reading.

One thing that seems to never change. the Malaysian don’t go by rules. u have announcements saying that please make way for the passengers to embark. then u can go in the commuter for example. But, peeps still go pushing others in order they can go in. N no. No waiting for the passengers to embark. I’m in the commuter. N I yelled,”there are peeps going out…!!”(in Malay act which is “ada org nak keluar…!!”). Haha. seriously. I yelled? Kind of rude, right? That’s the only thing I managed to say. N it’s kind of fun. I didn’t yell for a long time i guess. But it helps. Peeps make way. n the passengers can go out. Feels like doing it again. But in a better words. not so rude.

 

N I’m crapping so much I guess. Back to study.

2009-04-18

exam~tesis~viva.

It's the exam season. n i bet the final year students are stressed out! Me included. Because the thesis due is just around the corner.N viva is on the way.(but i still manage to write here). Ok2. I'll write a short one. All the best for all those with the title 'STUDENTS' for the coming exam. May we pass with flying colours. N all the best to all those with the title 'FINAL SEM STUDENT' for the thesis n VIVA. May we perform our best. N pass with flying colours too. Ok. back to work. I can be serious ok.

2009-04-12

pelajar maths taun akhir.

Kepada SEMUA PELAJAR TAHUN AKHIR MATEMATIK, satu perjumpaan bersama Ketua Program Matematik akan diadakan pada Selasa depan, 14 April 2009 di DKG124SM kol 4 petang. Datang laa beramai2 sebelum Prof Ishak bertukar jadi Incredible Hulk ok-kata2 dari haf.

another sunday…

 

ini hari ku bangun awal. Selepas Subuh, ku terus menyegarkan diri dan membawa peralatan tc ku ke hadapan tv. tidak ku lupa, roti susu yang ku beli semalam. Ah…!!! jeritku. hari ini tv3 bersiaran secara langsung dari tempat berlakunya kids parade sempena 25 tahun tv3 bersiaran. Maka, ku menjadi agak hampa. Lalu, ku ubah ke siaran ntv7. Siaran adalah mengenai rachael ray show. Lebih kurang begitulah bunyinya. Agak menarik. Namun, ku lebih tertumpu kepada belle dan roti susu ku. Lalu, ku jamu mama dan anak2 nya yg berada di sekelilingku.(wah, bagaikan sangat banyak mereka2 itu) Lalu, ku lakukan yang sepatutnya. jam pun menjengah ke 930. sikit lagi je ni. kataku. Urm, ini hari burfday Akmal+Hazim. Moga mereka dikurniakan umur yang panjang. Dan sentiasa dalam peliharaan Allah. dan bahagia dunia akhirat. Amin. Lalu, pada ketika ini, ku bukan lagi di blok. tetapi di tempat lain demi untuk menyiapkan kerjaku. Maka, haruslah ku sambung kerjaku tadi itu. Walaupun ku agak mengantuk. (kenapa mengantuk ni?) sekian.

Ku homesick. Nak balik rumah. Aisyah xsihat.

 

2009-04-07

plastik menyebabkan obesiti?

Post dalam BM. Bahasa kebangsaan Malaysia.

Pagi ini, awal ku bangun. Benarkah? Bagiku awal kerana ku telah berjalan-jalan ke cafe yang dekat itu untuk menyorok. walaupun duit tertinggal di bilik. aduh, semangat nak menyorok tu dah ada. tapi xbwk duit. nasib baik aunty cafe kata boleh bayar nanti. huhu. Ada kerja yang perlu disiapkan. Maka, perlulah bangun awal. Namun, harus taip blog jugak kejap. Mesti. Nanti lupa apa yang nak di share nye.

Okayh. Ready?

Selepas tamatnya sesi menyorok di cafe, naik tangga yang 4 tingkat untuk ke bilik. namun, terasa nak tengok TV. bukan kartun ok. MHI. ada bahagian yang tajuknya : plastik menyebabkan obesiti? kesinambungan dari buletin utama 5/4/2009. Ini berdasarkan kajian dari pakar toksikologi kat UM. ape ek name prof yang dijemput tu. Prof Dr. Mustafa ke ek... Aduh, tak ingat. Maaf Prof. yang ku ingat beliau pakar toksikologi kat UM.

Dalam produk berasaskan plastik ni, ada bahan bernama Phthalates, dalam jangka masa yang panjang, leh sebabkan obesiti. Kurang pasti cara obesiti tu berlaku, tapi kalau x silap akan berlaku gangguan kat hormon(kalau salah, betulkan ek). Bahayanya is when letak air panas@yang berasid(cam air oren) dalam plastik. klu air sejuk, Phthalates ni leh masuk dalam ari gak. tapi kadar kemasukannya lg rendah dr air panas@air berasid. Especially plastik yang murah2 yg guna nak tapau air, air mineral tu, even jag air yang plastik tu kalau guna ulang2 pun bahaya gak... Kalau baby nye puting botol susu, atau toys yg gigit2 tu lak, better buy yang silikon nya. N jgn gigit straw!!! lg senang chemicals nk masuk bdn. Sebab tu ada orang tak galakkan guna balik plastik containers yang pakai buang tu berulang-ulang kali.

Kita cannot lari dari plastik tapi leh kurangkan penggunaannya. Maka, janganla buang plastik dalam air. Sebab nanti air tu abis kena masuk Phthalates n masuk dalam ari yang kita minum hari2. Oleh itu, gunalah labu sayung. :D


P/S: menyorok tu dalam loghat kedah nu, maksud dia sarapan pagi atau makan sikit untuk alas perut.

2009-04-05

geram+penat

pg td bgn kul 6 pg. nk basuh baju kat mak cik timah. pastu watla pape yg patut kn... dh naik blk, maka rs sgt mls nk trun balik. around 830 turun blk jumpe mak cik timah nak amek baju. tgk2 under budget sabun n sabun abs tumpah dlm beg baju yg guna utk bwk baju yg nk dbasuh tu. whoa. penatnyer.... mintak cik timah basuh lg. tgk2 tmpt letak duit tu camne tah k.o la plak. tambah sabun byk2... 3 kali ulang alik naik bilik sbb nk amek duit $o.50x4. seb bek tak ramai org... t mesti malu n xdpt tukar2 mak cik timah... kira, skang ni t gh tunggu cik timah basuh. selepas $0.50x12 abis digunakan. penat ku kumpul. ari ni burn semuanya... sgt mls nk cal org yg incharge. dgn xbwk fon nye. yg plg penting, X DAPAT TENGOK TMNT!!!!
mikey. tp dlm ni xcomel. gmbr dlm lappy lg comel.


whoaaaaa... td dah bajet... amek baju 10 minit, ade lg 20 minit nk tgk... beli kuih kt cafe, leh mkn smbl tgk tmnt... skang, gigit jari je lah.... mkn kuih smbl tgk katun jackie chan... sgt frustrated... skang ni tgh tunggu cik mim siap2. nk g kawen... ke xnak ek... tah... klu xde org t mn die, tman je lah... waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

PENGAJARAN : LEN KALI BASUH BAJU SENDIRIK WALAUPUN DAH BERGUNUNG TINGGI...

2009-04-03

petua2..

copy dari ada web lain..=P

Untuk mengubati penyakit batu karang
Ramuannya;madu lebah, dan jintan hitam.Tumbuk jintan hingga lumat kemudian campurkan jintan hitam ke dalamnya dan gaul sampai sebati.Campurkanlah ramuan ini ke dalam air hangat dan diminum.



Penjagaan badan supaya sentiasa langsing
Ramuan;halia,telor ayam kampung dan madu.Halia hendaklah ditumbuk halus, kemudian bubuhkanlah air ke dalamnya untuk mendapatkan airnya.Biarkanlah selama beberapa minit hingga pati halia itu mendap.Air halia itu hendaklah diminum dengan dicampurkan bersama-sama dengan madu lebah.


Penawar jika dipatuk ular Ramuannya;bawang putih dan madu lebah.Bakar bawang putih, kemudian ditumbuk sehingga lumat lalu digaulkan dengan madu dan ditampalkan pada tempat yang terkena patukan.

bahaya diabetes !?!!

Apa itu diabetes?

Diabetes atau sinonim sebagai kencing manis merupakan satu keadaan di mana paras gula dalam darah adalah tinggi.

Ia disebabkan oleh berlakunya kekurangan insulin atau fungsi terjejas atau kedua-duanya sekali.


Apa itu insulin?

Insulin merupakan hormon yang dihasilkan oleh pankreas bagi mengawal paras glukosa dalam darah. Tanpanya, paras glukosa darah akan meningkat.

Paras glukosa darah sentiasa tinggi menyebabkan gangguan metabolisme karbohidrat, lemak dan protein dalam badan.


Tanda-tanda diabetes

Anda boleh mengalami berlainan tanda-tanda dan gejala. Walau bagaimanapun, gejala yang biasa dialami ialah:

  • Haus/dahaga (haus yang berlebihan)
  • Letih
  • Berat badan menurun
  • Penglihatan kabur
  • Otot lemah
  • Gatal

Lain-lain gejala termasuk:

  • Pengidap penyakit kulit yang berpanjangan
  • Luka yang lambat sembuh
  • Kencing yang kerap
  • Gatal pada bahagian kemaluan
  • Rasa kebas

Anda boleh juga menghidapi diabetes tanpa apa-apa gejala. Jangan bergantung kepada gejala untuk mengetahui anda adalah penghidap diabetes. Jalankan ujian di klinik kesihatan berdekatan.


Siapakah yang mempunyai risiko tinggi untuk mendapat diabetes?

Sesiapa saja tidak kira umur boleh menghidapi diabetes. Walau bagaimanapun anda mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidapi diabetes jika mempunyai perkara berikut:

  • Berumur 35 tahun atau lebih tua. Semakin tua semakin tinggi risiko anda untuk menghidapi diabetes
  • Berat badan berlebihan atau obesiti.Semakin berat badan anda bertambah, semakin tinggi risiko anda menghidap diabetes.
  • Impaired glucose tolerance (IGT).
  • Latar belakang keluarga yang mempunyai diabetes
  • Sejarah diabetes pada kehamilan terakhir.
  • Sejarah mempunyai bayi yang besar (berat kelahiran adalah 4.0 kg atau lebih ) .
  • Tekanan darah tinggi
  • Tidak aktif -gaya hidup sedentari
  • Faktor pemakanan -Pengambilan makanan berlemak tinggi dan kurang pengambilan makanan berserat
  • Tahap lemak/ kolesterol yang tinggi .

Jika anda fikir anda mempunyai risiko tinggi untuk menghidapi diabetes, hubungi klinik kesihatan berdekatan.


Diagnosis

Diabetes boleh didiagnosa dengan mengambil ujian darah.

Apa yang mereka patut lakukan ialah berpuasa di malam hari dan keesokan harinya bolehlah diambil ujian darah.

Bacaan pesakit diabetes mestilah tidak melebihi 7.0mmol/ sementara mereka yang pradiabetes 5.6 mmol.

Dua jam selepas makan pula bacaan bagi pesakit diabetes sekitar 11.1mmol manakala individu pradiabetes pula, 7.8mmol.

Pradiabetes adalah keadaan biasa yang berkaitan dengan diabetes di mana paras gula dalam darah adalah lebih tinggi dari biasa tetapi tidak terlalu tinggi untuk disahkan sebagai pesakit diabetes.


Rawatan

Rawatan bagi pesakit diabetes jenis 1 ialah mengamalkan pemakanan seimbang dan suntikan insulin manakala jenis 2 pula ialah pemakanan seimbang, senaman, makan ubat dan suntikan insulin bagi kes-kes tertentu.

Apabila diet dan senaman tidak efektif atau gagal, pesakit akan mengalami simptom teruk seperti glukosa darah sangat tinggi, ketosis dan lain-lain.

Pesakit perlu mengambil ubat sama ada sejenis, dua jenis atau tiga jenis mengikut arahan doktor. Jika perlu, ditambahkan insulin.

Doktor juga akan menasihatkan pesakit mengambil ubat-ubatan yang sesuai dan jumlah dos yang patut diambil.

Andainya ubat oral tidak berkesan, insulin digunakan kepada pesakit diabetes jenis 1 tetapi ia juga diperlukan sekiranya pesakit jenis 2 tidak mencapai tahap yang dikehendaki.

Semua ubat-ubatan mestilah mendapat preskripsi doktor terlebih dahulu.


Pengurusan diabetes

Amalkan pemakanan sihat seperti kurangkan makanan yang bergula, berlemak dan berminyak.

Makanan berprotein seperti ikan, makanan laut daging merah, telur, keju rendah lemak juga hendaklah diambil secara sederhana.

Banyakkan memakan kacang, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran. Makan makanan berkarbohidrat dalam sajian yang sesuai pada setiap hari.

Adalah penting untuk tidak mengelak atau melangkau waktu makan. Ikut waktu yang telah ditetapkan. Cuba aturkan masa makan yang sesuai sepanjang hari. Padankan waktu makan dengan waktu makan ubat.

Makanlah mengikut umur dan tahap aktiviti fizikal anda. Lakukan senaman ringan atau sederhana dan bersenamlah selama setengah jam.

Antara aktiviti kecergasan yang boleh anda lakukan mengikut kesesuaian usia adalah berjalan pantas, mengayuh basikal, berkebun, berenang, memancing, mencuci rumah, mengemop lantai, bermain bola tampar, golf dan lain-lain.


Komplikasi diabetes

Diabetes adalah masalah kronik dan boleh mengganggu banyak organ bergantung kepada kawalan gula dalam darah. Tanpa pengurusan yang betul ianya boleh mendatangkan berbagai komplikasi seperti penyakit kardiovaskular, kegagalan buah pinggang, buta dan kerosakan saraf.


Hipoglisemia

Hipoglisemia atau kekurangan gula di dalam darah boleh berlaku dari semasa ke semasa di kalangan pesakit diabetes.

Ia terjadi akibat pengambilan ubat-ubatan yang berlebihan, melangkau waktu makan, senaman berlebihan, pengambilan alkohol yang tinggi atau mengambil ubat-ubatan lain bagi penyakit-penyakit lain.


Tanda-tanda hipoglisemia adalah lapar, berpeluh, tidak dapat memberi tumpuan, berdebar, semakin resah dan loya.


Apa yang boleh anda lakukan adalah membuat pilihan seperti berikut:

* Minum sedikit jus buah-buahan.

* Ambil setengah tin minuman ringan, dua sudu teh gula.

* Makan sedikit snek, tujuh biji kekacang jeli atau gosokkan serbuk glukosa ke gusi.

Anda dinasihatkan membawa gula-gula pada bila-bila masa sebagai persediaan seandainya paras gula di dalam darah menurun.


Kandungan gula dalam darah tinggi yang berpanjangan ( Kronik)

  • Ini menyebabkan kerosakan jangka panjang:
    • Mata
      • Katarak, pendarahan dalam mata dan menyebabkan buta
    • Saraf
      • Kebas atau kehilangan deria rasa pada tangan dan kaki dimana pesakit boleh mendapat kecederaan tanpa disedari. Ini boleh menyebabkan luka pada kaki dan gangrene
    • Buah pinggang
      • kegagalan buah pinggang
    • Jantung
      • Sakit jantung

Berita baik adalah jika anda dapat mengawal diabetes dengan baik, ini akan membantu mengelakkan atau melambatkan komplikasi


Anda boleh menjaga diri anda sendiri

  • Penjagaan secara umum:
    • Penjagaan kulit
      • Mandi setiap hari
      • Keringkan semua bahagian badan dengan sempurna
      • Merawat luka dan calar dengan segera
      • Berjumpa doktor jika luka tidak sembuh selepas 2 - 3 hari.

    • Penjagaan kaki
      • Basuh kaki setiap hari
      • Keringkan semua bahagian kaki dengan sempurna terutama antara celah-celah jari kaki
      • Periksa kaki anda setiap hari untuk luka, calar, melecur atau apa-apa perubahan warna kulit.
      • Potong kuku jari kaki secara lurus
      • Tukar stokin anda setiap hari
      • Jangan berjalan tanpa kasut
      • Selalu pakai kasut yang lembut dan sesuai diguna luar rumah.

  • Mengawasi diri sendiri
    • Anda digalakkan untuk melakukan pengawasan glukosa dalam darah. sendiri. Kerap memeriksa tahap glukosa dalam darah boleh memberitahu keberkesanan cara anda mengawal diabetes
  • Penjagaan gigi
  • Kerap menjalani pemeriksaan mata
  • Mengelakkan minuman keras
  • Berhenti merokok

Apakah yang patut saya lakukan untuk mengelakkan dari mendapat penyakit diabetes?

Diabetes boleh dicegah dengan mengamalkan gaya hidup sihat:

  • Makan makanan berkhasiat dapat membantu mengawal tahap gula dalam darah, mengekalkan berat badan, mengawal paras kolesterol, mengurangkan tekanan darah tinggi dan mencegah penyakit jantung.
  • Senaman dapat memperbaiki kecergasan, membakar kalori. Oleh itu dapat mengurangkan lemak dalam badan dan mengawal berat badan anda. Senaman merendahkan kadar gula dalam darah dan membantu tubuh anda untuk menggunakan gula dalam darah dengan baik.
  • Kajian menunjukkan obesiti mempunyai hubungkait dengan diabetes. Kekalkan berat badan yang unggul


Kencing manis
Ambil sekati rebung buluh kuning, basuh bersih-bersih kemudian direbus dengan sekati kulit kerang yang baru.Cara merebus rebung buluh kuning ialah dengan menggunakan periuk tanah dengan memasukkan satu setengah liter air dengan api yang sederhana.Sesudah air rebusan tinggal 1/4 nahagian,angkat dan sejukkan.

Anda boleh amalkan, minum setiap pagi untuk sekali sehari. Insya-allah, penyakit anda akan sembuh.Tiada pantang larang semasa mengamalkan ubat tradisional ini dan sudah ramai pengidap kencing manis sudah sembuh sesudah mencubanya.



-http://www.myhealth.gov.my/
-library.utem.edu.my/akhbar/health/2005/2005060527(0)um.htm
-http://www.rileks.info/coollist/2009/03/lagi-petua-orang-tua-tua/

2009-04-02

kisah seutas tali

Ingatan:Kisah Seutas tali.( Kisah benar sebenar-benarnya)
copy dr forum shukur.



Di bandar Madinah tinggal seorang hartawan yang kaya raya hartanya ada di seantero dunia( masyaallah ini worang vanyak khayalah),kehidupan sehariannya dipenuhi dengan mengabadikan diri kepada Allah SWT bersedekah adalh amalan tetap beliau,dengan harta kekayaan yg melimpah ruah dia tetap dengan kehidupan yang sederhana,setiap
kali datangnya musim haji dialah orang yg paling banyak mengeluarkan sedekah.Beliau terkenal dgn baikanya dan disukai oleh semua penduduk
disana.Hartawan tersebut mempunyai 5 orang anak yang kesemuanya sudah berkeluarga dan sibuk dengan urusan masing-masing,Yang merisaukan si hartawan ini ialah bagaimana nanti kalau dia >sudah meninggal
dunia,bagaimana nanti anaknya akan menguruskan harta nya yg banyak itu........kerana anak2 beliau lebih cintakan
dunia.....Bagaimana nanti kalau hartanya tidak digunakan ke jalan yg benar.

Siang malam ia bermunajat kepada Allah meminta PETUNJUK..........DAN........!apa yg harus dilakukan......pada suatu subuh yang dingin, beliau telah mengumpulkan semua
anak2nya untuk memberitahu wasiatnya....wahai anak2ku tujuan abuya mngumpulkan enta semua ini adalah untuk memberi tahu wasiat kepada kamu semua sekiranya,abuya sudah tiada lagi didunia ini, apalagi berpandangan lah mereka kerana terbayangkan harta bapaknya yang banyak,dan tak sabar lagi menunggu wasiat dari abuyanya......!Begitulah kelakuan anak2nya....yg membuatkan sihartawan itu sedih....Tetapi dengan satu syarat.....sekiranya ia mangkat nanti,ia
mahu salah seorang dari anaknya menemankan nya selama tiga hari semasa ia telah dikebumikan didalam kubur dan siapa yang sanggup dialah yg akan mewarisi hartanya,dan ia juga yg layak utk membahagikan harta tersebutkepada adik-beradik yg lain....sekiranya tiada yg sanggup hartanya
akan diwakafkan kepada orang miskin.Terkejut katak lah anak2nya.......lalu mereka meminta untuk berbincang adik- beradik,abang yg sulung mengesyorkan agar diupah orang kampong yg miskin hidupnya untuk menemankan abuyanya
semasa didlm kubur,sebab abuyanya, takan tahu siapa yg menemankan nya nanti kerana sudah mangkat dan selepas itu kita berikannya upah yang banyak dan menjadi kaya raya,kesemuanya bersetuju dgn cadangan tersebut, dan
segera memberitahu yang mereka bersetuju dgn syarat tersebut,Abuya sungguh bangga dgn anaknya yg sulong......kerna pada anggapannya
anaknya ituakan menemankannya nanti.....syukur katanya dlm hati.

Keesokan hari...........nya Maka kesemua anaknya pergilah keseluruh pelusok kg untuk mencari sesiapa yg sanggup menemankan abuyanya..tetapi malang tiada
siapa yg sanggup untuk tidur didlm kubor selama 3 hari dgn mayat,ini kerja gilo kata orang kg..setelah penat mencari' si sulong sudah hampir putus asa dan berehat di padang rumput yg dipenuhi kambing biri-biri.....dan ternampak
seorang lelaki yg gagah dgn segulung tali di lengannya.Mungkin
ini
sipengembala
kambing,baik aku cuba offer dgn dia...fikirnya, Dia pun menemui sipengembala kambing tersebut,bertanya akan kehidupannya,lalu sipengembala memberitahu keadaannya yg miskin
kehidupannya kais pagi makan pagi kadang2 ia tak makan sampai 3 hari, kesiaan kata sisulong kepada nya, Lalu sisulong berkata
mahukah kau menjadi kaya wahai sipengembala kambing, mestilah mahu jawapnya,,,,,dan menceritakan tujuanya dan dgn syarat ......Sipengembala
kambing tersebut bersetuju.....kerana dgn 3 malam sahaja dia akan menjadi seorang saudagar kayyyyyyyaaaaa!Yahoooo 'Ana khyalah teriak sipengembala tu.ini kerja senang katanya kalau satu bulan pun ana boleh kata si
penegembala kambing.

Dipendekkan cerita, selepas sepurnama berlalu maka mangkatlah abuyanya....maka bersedih bercampur gembiralah semua
anaknya.Dan segeralah siabang sulong mencari sipengembala kambing tersebut agar menemankan arwah abuyanya seperti mana yg tlh dipersetujui, utk tinggal
didlm kubor selama 3 hari 3 malam.Maka dgn segulung tali yg sentiasa berada ditangannya walau ia dengan bangganya masuklah kedalam kubor dan tidur
bersebelahan mayat abuya, cuma dipisahkn dgn papan penutup liang lahat.Setelah Arwah abuya selamat dikebumikan dan ditalkin, maka tinggallah Sipengembala kambing
bersama tali dan jenazah Abuya,

Di dalam kubur yang gelap gulita itu membuatkan sipengembala kambing menjadi cemas dan bau yg amat wangi membuatkan ia
berfikir siapakah orang yg meninggal ini,ini mesti orang yg beriman,,,,sedang asyik berfikir........ terdengar suara garau memberi salam,maka
terperanjatlah sipengembala tersebut,dlm fikirannya mungkin salam tersebut ditujukan pada jenazah disebelahnya.jadi ia mendiamkan diri
sahaja.....namun tiada jawapan,sekali lagi salam diberikan dgn suara yg bertambah garau,bertambah kecut perutlah kawan tu...tetap ia mendiamkan
diri.....masih tiada jawapan,sipengembala tersebut terfikir mungkin salam itu ditujukan kepadanya......terdengar salam yg ketiga dgn suara yg amat
menakutkan,dgn terketar2 ia mejawap salam tersebut......waalaikumssssssalam.siapa kamu

wahai orang yg membawa tali,mengapa kau ada disini,lalu ia menceritakan perkara yg sebenarnya........kemudian suara itu bertanya
lagi,apa yg kau bawa itu, Tali "jawapnya" apa guna tali itu,suara itu bertanya lagi......utk memudahkan aku menjaga kambingku dan kerja yg bakal kulakukan,suara itu bertanya lagi......dari mana engkau dapat
tali ini......bagaimana cara kau mendapatkan tali ini......dari sumber mana kau beli tali ini........suara itu terus bertanya mengenai
tali tersebut...sehinggalah sampai hari yg ketiga,Anak si arwah tadi pun menggali semula kubor tersebut dan mengeluarkan sipengembala
tadi,dengan muka yg pucat lesi macam cicak tertelan ular ia menggigil ketakutan,membuatkan anak abuya menjadi bingung,maka bertanyalah ia
kepada pengembala tersebut mengenai ganjaran yg ia mahu,mintalah sebanyak mana pun,kami akan berikan padamu wahai pengembala....katanya, Lalu
pengembala kambing tersebut memberitahu bahawa aku tidak mahu satu sen pun harta dari kamu wahai orang muda....mengapa tanya sisulong,lalu dia menceritakannya apa yg
berlaku semasa didalamkubor selama 3 hari itu....sedangkan tali yg aku bawak ini pun sampai 3 hari masih belum habis ditanya....inikan
pula harta yg banyak ....nasib baiklah kau dah keluarkan aku kalau tidak tak taulah apa nak jadi.macam mana aku nak jawab.........! berapa lama
pulak aku nak jawap dgn harta yg begitu banyak....jadi kau simpanlah harta kau tu baik2 kau gunakan dgn sebaiknya,maka sipengembala terus beredar dari situ dgn seribu keinsafannnnnnnn.


Cuba kau orang fikir kalau2 ada harta syarikat korang dah rembat sendiri mau ingat berapa lama nak jawap ooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!

kebenaran sangat pahit...

Terlalu a fwen's blog... Terdetikla jugak ape yg dikata2nya dlm hati itu...
urm...
31 mac lepas, berlanjutlah majlis makan malam untuk kolej... di akhir kata2 mc, kite jumpe lg ms diner kolej taun dpn... me n kwn2 semeja, sume cm... huwaa... mane ade dh kt cni taun dpan...

dah nak abis final year..

dinner...again... at another place called d.



On a at a place called D,

there were dancers dancing on the stage to greet the VIPs.



There were also foods on the tables.



and a gurl thats get lucky draw. She gets a bracelet.


-The End-

You know what’s beautiful?

Your eyes blinking, your pupils dilating when you’re euphoric, the curve of your smile, the shade of your teeth, the arch of your back, the fingers typing, the breathing thing you do, the thoughts. Your thoughts. How you think is beautiful; how a thought comes to mind is…a miracle, how you operate, how you are; just you. In every sense of the word; all your blood cells, neurons, organs, your limbs, your soul. You are breathtaking, mashaa’Allaah.


:D

You can’t control the things that happen to you but you can control the way you react to them. It’s all perception.
You Again (Movie)

41568319681