Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dgn jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

Al-Baqarah 2:45

2010-06-02

Hubungan dengan manusia.

Salam.

Dalam masa yang singkat ini, terlalu banyak yang terjadi. Baik kepada diri ini, mahupun orang-orang sekeliling I. Biar betapa tenang wajah we all ni, dalam hati hanya ALLAH yang tahu. Even, bukan I yang kena, tapi betullah kata pepatah Melayu, cubit peha kiri, peha kanan pun terasa sakitnya. Memang tengah jadi kat orang dekat-dekat dengan I. Both blood related and non-blood related. Tak banyak, sikit pun, tak sikit, banyak pun, I terasa juga sakitnya.  Berkali-kali I baca post adik I tu semalam. No wonder everytime jumpa, ayat sama akan keluar.

Bila kita di atas, ingatlah, jangan dizalimi mereka-mereka di bawah kita. Kuasa yang kita ada ini, bila-bila masa je ALLAH boleh tarik balik.

Tapi... kita sebagai hambanya, jangan lah lupakan DIA. Tak kira, suka atau duka. Ini tak, bila duka baru nak cari DIA. Dalam hidup ni, 2 yang kita kena jaga. HablumminALLAH. Hablumminannas. Hubungan kita dengan ALLAH s.w.t. . HUbungan kita dengan manusia. Betul, orang yang dizalimi, doanya akan dimakbulkan ALLAH. Doakanlah yang baik-baik untuk yang menzalimi itu. Contoh : Ya ALLAH, peliharalah dia. Berilah dia petunjuk ke jalanMU. Semoga dia sentiasa dalam keredhaan ALLAH. Sebab kalau kita doakan dia jahat jahat, bermakna, kita pun sama je dengan dia. Kita pun akan menzalimi dia.


Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali dengan hablimminallah dan hablimminannas, dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah dan mereka diliputi kerendahan. Yang demikian itu karena mereka kafir kepada ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi tanpa alasan yang benar. Yang demikian itu disebabkan mereka durhaka dan melampaui batas. (Ali ‘Imran : 112) (penjelasan)

 
I rasa balik apa yg I rasa masa ada program pertengahan Jun tahun lepas. Siblings I 'sakit' tapi I tak boleh nak buat apa. Dan kali ini, jadi lagi. Family I, baik blood related ataupun tak, 'sakit' lagi. Tapi I tak boleh nak buat apa-apa. I pun 'sakit' juga. When it comes to my family members, yes, I will be protective. Tak kiralah yang jadi ancaman tu kawan sendiri ke. Cumanya, sekarang ini, I tengah pujuk hati supaya tenang-tenang selalu.


P/S : Sementara I masih ingat, I ingatkan. Bila I lupa, PLEASELAH ingatkan I.






No comments:

You know what’s beautiful?

Your eyes blinking, your pupils dilating when you’re euphoric, the curve of your smile, the shade of your teeth, the arch of your back, the fingers typing, the breathing thing you do, the thoughts. Your thoughts. How you think is beautiful; how a thought comes to mind is…a miracle, how you operate, how you are; just you. In every sense of the word; all your blood cells, neurons, organs, your limbs, your soul. You are breathtaking, mashaa’Allaah.


:D

You can’t control the things that happen to you but you can control the way you react to them. It’s all perception.
You Again (Movie)

41568319681