Beauty Tip of the Day

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dgn jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

Al-Baqarah 2:45

2009-10-01

Setinggan.

Salam.




Pernah dengar tak perkataan setinggan? Pasti kalian pernah kan? Selalu dalam berita ada cerita pasal setinggan ini. Perkampungan setinggan terbakar. Banyak yang terbakar. Sebab rumah rapat-rapat. Rumah setinggan ni dihuni insan2 yang kurang berkemampuan berbanding insan2 lain di Malaysia ini.

Tapi time sekolah dulu, ada satu perkampungan setinggan dekat2 sekolah. Seberang 'sungai' tepi sekolah. Rata2 cam ada kereta hebat2 gak. Tapi xsure lah kereta cap ape. Sebab tak reti cap2 kereta nih. Yang penting bukan Cap Kapak. Heee~ No komen.

However, bagi sape2 yang pernah@sedang belajar kat mane2 ipt. Mesti juga pernah dengar tentang setinggan ni. Atau pernah buat. Dan kali ini bukanlah merujuk kepada membina rumah setinggan ke ape. Dipanggil setinggan sebab, ada orang yang bukan penghuni bilik tu yang menumpang.

Contohnya, penghuni bilik itu sebenarnya seorang je iaitu Cici. Pada suatu hari, Cici ada asignment. Maka, Cici dan kawannya Didi pun nak menyiapkan asignment itu. So, Didi datang bilik Cici and tidur kat bilik Cici. Ha! Ni lah nama nya setinggan.

Setinggan ni tak kisah berapa hari. Tiasa had masa. Boleh jadi sehari ke, dua hari, sebulan ke, setahun ke. Dan yang menumpang tu orang tau. Haaa... Jangan pikir lain lak. Tau lah Dah abis bulan puasa ni. Makhluk-makhluk itu dah tak diikat dah. Dan ia di atas risiko sendiri. Kalau kantoi, berterbanganlah duit kamooo~

Tapi kalau kat sekolah asrama, tidur bilik orang lain namanya ape ek? Fly ek? Lupa... Heee~

Tersebutlah kisah...
*kisah ini tiada kaitan antara yang masih hidup atau masih meninggal dunia. Jika terdapat sebarang persamaan, ia adalah suratan.

Dong Dong Dong!!! (Bunyi felo ketuk pintu bilik dengan sangat kuat sampai pintu nak runtuh tapi nasib baik tak runtuh kalau tak siaplah felo itu. =P)

Leha yang tersedar pun g lah buka pintu. Jam menunjukkan 3.00++ pagi.
Tersembul kat muka pintu seorang Felo yang bernama Aling.

Aling: Hah. Nape ada 3 orang?
Leha: (malas nak layan) Dia tumpang tidur.
Aling: Nape ada 3 orang? Kolej mana?
Leha: (terkulat-kulat nak jawab) Die takde kolej. Tengah nak mintak duk kolej nih. (kalau nak denda tuh, denda je lah. Tanye banyak-banyak lak. Aiyo. abislah duit aku. ape hal lah dak dua nih tak sedar langsung nih...!)
Tibe-tibe datang Kak Ayu, felo yang kenal Leha dan sangat kenal lagi dua gadis yang tengah seronok dibuai mimpi2 indah itu. Iaitu Peah dan Eton. (Gelap2 pun leh kenal. Hebat Kak Ayu nih. =) )
Kak Ayu: Eh. Napa ni? Tu Peah kan? (Peah merujuk kepada gadis yang menumpang)
Leha: Haah. Dia tumpang kejap sebab tengah nak apply kolej ni. Dia tengah nak jadi r.a.

Yada Yada Yada...(malas nak taip dah). Kes setel.

Sekian, lalutan di pagi hari sebab tak le nak tido. Sekarang dah kul 5 pagi. Tidur terganggu. N masih rasa marah sebenarnya. Tapi tak nak study atau sambung usaha mencari jurnal. Sebab tadi kul 1.30 xtidur2 lagi. Xtaulah tidur pukul berapa tapi yang penting, tak cukup tidur, kena bangun ngan paksa tadi pastu takkan nak paksa otak berfikir lak. Owh tidak sama sekali!!! Saya mahu tidur semula. Good Morning.

P/S: Kak xxxx, Thank you.
P/S: Jadilah penyibuk. N make sure felo kat kolej anda kenal anda. Cam Kak Ayu kenal Peah. kan selesai kes. =P

credit gambar --> kedaikopitepimasjid.blogspot.com

No comments:

You know what’s beautiful?

Your eyes blinking, your pupils dilating when you’re euphoric, the curve of your smile, the shade of your teeth, the arch of your back, the fingers typing, the breathing thing you do, the thoughts. Your thoughts. How you think is beautiful; how a thought comes to mind is…a miracle, how you operate, how you are; just you. In every sense of the word; all your blood cells, neurons, organs, your limbs, your soul. You are breathtaking, mashaa’Allaah.


:D

You can’t control the things that happen to you but you can control the way you react to them. It’s all perception.
You Again (Movie)

41568319681