Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dgn jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

Al-Baqarah 2:45

2010-11-08

Grounding myself from eating out.

Salam.

I'm trying hard to sleep. Tapi mata tak mahu pejam. Dan otak ligat berfikir. Macam rewind conversation. Takpun create conversation yang mungkin akan berlaku. Atau mungkin boleh juga dikatakan sebagai "building castles in the air" a.k.a. berangan. Tak tahulah betul betul berangan ke tak. Tapi macam berfikir jugalah kan.
Kadang kan, bila gather up ke apa, mesti akan choose somewhere untuk makan ramai ramai. So, secara tak langsung dikategorikan sebagai makan luar. eating out. Salah phrase, sorry. Tapi you guys/girls faham kan maksud dia? My family bukan jenis yang makan luar. Mummy selalu beli ayam ikan and then masak masak di rumah. Sebab susah nak jumpa kedai luar yang tak guna ajinomoto, yang bersih, yang yakin halal, dan yang penting sedap. Kadang kedai yang orang kata kedai mamak pun, boleh msykil dia ni Islam ke tak. Sebab ada ura ura kata ada yang Hindu tapi letak ayat ayat Al-Quran. Mengaburi mata pelanggan. I tak tahu sejauh mana kebenarannya. Kalau ragu ragu, baik jangan masuk, kan?


Dan sekarang macam nekad. Kan ada those kind of food franchise kan. Such as, Kenny Rogers, Nando's, Secret Recipe, Pizza Hut, KFC, McD, Sushi King, yada yada kan. Somehow, boleh tak kalau nak ban these kind of restaurants? Paling kuat pun kalau nak masuk, beli dan makan is KFC, McD. Tak pun kalau ada orang nak belanja. Dan bukan saya yang minta belanja. Dan Pizza Hut sebab macam ada juniors minta belanja. Entah bila dapat belanja mereka. Cepatlah kerja. Kenapa ban? Sebab personal. Hari itu pun ada makan di Nando's. Tapi sebab kawan dah janji. And macam tak sampai hati pula nak kata taknak datang. So macam ada kawan ajak juga pergi Ice Room. Di Nilai ada satu. Bangi ada satu juga tak silap. Tak sure. Kita dok complaint nak makan McD apa apa entah kan. Ada orang di Malaysia ini yang tak tahu pun McD itu apa. Hari hari makan nasi+garam. Ada yang tau McD apa pun hanya mampu beli nasi+kuah. Sebab nasi=RM 1. Dan kuah tak perlu bayar. Lagi kasihan.


Yummyyy.


Dahulu, masa zaman sekolah, kalau pergi mall, memang tak makan heavy lah for lunch ke apa. Pergi kedai yang jual bakeries, macam roti ke, danish ke, any pastries lah kan, then makan. Sebab rasa mahal. Hari itu pun, pernah buat juga. hehe. Then balik rumah terus buka tudung saji tengok ada apa untuk makan. Perut dah besar. Mana tahan makan roti sahaja. Kalau breakfast bolehlah. Nanti dah start kerja macamana lah kan. Entah entah dalam drawer nanti dah prepare makanan macam biskut ke apa nak alas perut. hehe.

Nanti tengok sampai bila boleh bertahan. Start dah macam sebulan juga sebenarnya.Sebab dah jarang keluar. Sampaikan mummy pun kata, I look fairer. Maybe sebab dah jarang keluar. Rasa macam flying sekejap kena puji. Tapi kena act cool depan mummy. hehe.

Kalau tak ikhlas, buat apa pun tak jadi. Usaha doa tawakal.







3 comments:

poppy said...

kak, ice room tu tak halal. dah tanya sendiri pekerja ice room tu

just for your info :)

Noru Amran said...

oh ye? luckily tak pergi. sebab fikir ice room tu mahal. thanks for the info. =)

Noru Amran said...

Bila check balik. ada kedai bakery yang tak pernah minta status halal / tak dapat status halal dari jakim. kena be careful.

You know what’s beautiful?

Your eyes blinking, your pupils dilating when you’re euphoric, the curve of your smile, the shade of your teeth, the arch of your back, the fingers typing, the breathing thing you do, the thoughts. Your thoughts. How you think is beautiful; how a thought comes to mind is…a miracle, how you operate, how you are; just you. In every sense of the word; all your blood cells, neurons, organs, your limbs, your soul. You are breathtaking, mashaa’Allaah.


:D

You can’t control the things that happen to you but you can control the way you react to them. It’s all perception.
You Again (Movie)

41568319681