Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dgn jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

Al-Baqarah 2:45

2010-02-18

Give and take. And asking questions.

Salam.


Selama ini, I have this kind of mind set. Which is, "Dalam relationships, there is give and take". I have these sisters asking why we need to give if we're not getting back? Why do we still need to care if they don't care about us? Because of the fact where in relationships you should get something in return. Urm... Faham tak?


I used to be there. And memang rasa sedih bila macam left out dari life org yg kita syg tu. Kita tanya khabar semua. Tapi kita je lah. Orang lain tu tak pernah nak tanya pun. 


Tapi lama2, dah biasa. Dan dah boleh terima orang lain itu seadanya. And sekarang, what I felt is that, bila kita ikhlas buat sesuatu kerana ALLAH s.w.t. kita akan rasa lebih HAPPY. Even orang tu macam tak kisah pasal kita langsung. Buat baik kan akan dibalas baik. Dan siapa tahu, mungkin balasan baik tu tengah tunggu kita di akhirat nanti kan? Sekarang dah tak kisah dah kalau asyik2 saya je yang tanya khabar semua.  Ukhwah itu indah bila ia adalah kerana ALLAH s.w.t. And I know I have my family, friends and my beloved ones. Dan ALLAH sentiasa ada untuk kita. Dan saya lebih menghargai ukhwah yang ada.


Bila umur dah makin bertambah ni, uhuk uhuk makin ramai adik2 yg I get to know. Dan kadang2 banyak persoalan mereka. I tried my best to give the answers that they want. Harap2 mereka gembira dengan my answers. And tak serik nak bertanya lagi. Tapi kadang2 tak dapat jawab juga. =) 


Sebab myself ni pun, even dalam umur macam ni, I still have questions. And I have a big brother of mine to answer my questions. Lucky to have him. And he had been patient enough to answer my questions. Thanks Villa.


So, I hope that I can be their big sister to answer their questions even kadang2 bg mereka macam remeh ke kan. =)


P/S: Banyak lagi yang saya tak tahu. Dunia ini terlalu luas. 

No comments:

You know what’s beautiful?

Your eyes blinking, your pupils dilating when you’re euphoric, the curve of your smile, the shade of your teeth, the arch of your back, the fingers typing, the breathing thing you do, the thoughts. Your thoughts. How you think is beautiful; how a thought comes to mind is…a miracle, how you operate, how you are; just you. In every sense of the word; all your blood cells, neurons, organs, your limbs, your soul. You are breathtaking, mashaa’Allaah.


:D

You can’t control the things that happen to you but you can control the way you react to them. It’s all perception.
You Again (Movie)

41568319681