Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dgn jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

Al-Baqarah 2:45

2009-12-25

49 Keistimewaan Wanita (1)

Salam.

Seseorang telah menghadiahkan che’ satu artikel tentang 50 keistimewaan wanita. Tapi bila kira-kira balik, kurang satu. 50-1=49. Tulah. Nama pun pelajar maths. Jadi semua pun hendak dikira. =) Maka, di sini che’ mo kongsi. Tapi ni baru part 1. Renungkanlah…

 

“Sekadar renungan buat insan yang bergelar wanita.

Ketahuilah betapa istimewanya menjadi wanita.

Betapa bertuahnya menjadi wanita.

Bersyukurlah kerana menjadi wanita.”



  1. Doa wanita lebih makbul daripada lelaki kerana lebih penyayang dari lelaki. Sabda Rasulullah s.a.w. : “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia.”
  2. Wanita solehah lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.
  3. Seorang wanita solehah lebih baik daripada 70 orang wali.
  4. Seorang wanita solehah lebih baik daripada 70 orang lelaki soleh.
  5. Sesiapa yang menggembirakan anak perempuannya, maka darjatnya umpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan ALLAh s.w.t. dan orang yang takutkan ALLAh s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
  6. Sesiapa yang membawa makanan untuk keluarganya, maka pahalanya sama seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuannya daripada anak lelakinya.  Maka sesiapa yang menyukakan anak perempuannya seolah-olah memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.
  7. Haidh seorang wanita menjadi penebus dosanya yang lalau. Jika pada hari pertama haidhnya dia membaca “Alhamdulillahi’alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah (Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa)”, maka ALLAH s.w.t. akan membebaskannya dari neraka dan dengan mudah melalui shiratul mustaqim dengan aman dari seksa. Bahkan ALLAH s.w.t. akan mengangkatkan darjatnya sama seperti darjat 40 orang syuhada’ apabila dia selalu berzikir kepada ALLAH s.w.t. selama haidhnya.
  8. Sabda Rasulullah s.a.w.: “Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku di dalam syurga.”
  9. Sesiapa yang bersikap ihsan dan mendidik anak perempuan atau saudara perempuannya dengan penuh rasa taqwa dan tanggungjawab, maka baginya adalah syurga.
  10. Daripada Aisyah r.a : “Sesiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya lalu dia berbuat baik kepada mereka. maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.”
Blogger Tags:

1 comment:

::SizuKa:: said...

salam, syukran dilahirkan sbgai wanita ISlam..;)

You know what’s beautiful?

Your eyes blinking, your pupils dilating when you’re euphoric, the curve of your smile, the shade of your teeth, the arch of your back, the fingers typing, the breathing thing you do, the thoughts. Your thoughts. How you think is beautiful; how a thought comes to mind is…a miracle, how you operate, how you are; just you. In every sense of the word; all your blood cells, neurons, organs, your limbs, your soul. You are breathtaking, mashaa’Allaah.


:D

You can’t control the things that happen to you but you can control the way you react to them. It’s all perception.
You Again (Movie)

41568319681