Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dgn jalan sabar dan mengerjakan
sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.

Al-Baqarah 2:45

2009-04-07

plastik menyebabkan obesiti?

Post dalam BM. Bahasa kebangsaan Malaysia.

Pagi ini, awal ku bangun. Benarkah? Bagiku awal kerana ku telah berjalan-jalan ke cafe yang dekat itu untuk menyorok. walaupun duit tertinggal di bilik. aduh, semangat nak menyorok tu dah ada. tapi xbwk duit. nasib baik aunty cafe kata boleh bayar nanti. huhu. Ada kerja yang perlu disiapkan. Maka, perlulah bangun awal. Namun, harus taip blog jugak kejap. Mesti. Nanti lupa apa yang nak di share nye.

Okayh. Ready?

Selepas tamatnya sesi menyorok di cafe, naik tangga yang 4 tingkat untuk ke bilik. namun, terasa nak tengok TV. bukan kartun ok. MHI. ada bahagian yang tajuknya : plastik menyebabkan obesiti? kesinambungan dari buletin utama 5/4/2009. Ini berdasarkan kajian dari pakar toksikologi kat UM. ape ek name prof yang dijemput tu. Prof Dr. Mustafa ke ek... Aduh, tak ingat. Maaf Prof. yang ku ingat beliau pakar toksikologi kat UM.

Dalam produk berasaskan plastik ni, ada bahan bernama Phthalates, dalam jangka masa yang panjang, leh sebabkan obesiti. Kurang pasti cara obesiti tu berlaku, tapi kalau x silap akan berlaku gangguan kat hormon(kalau salah, betulkan ek). Bahayanya is when letak air panas@yang berasid(cam air oren) dalam plastik. klu air sejuk, Phthalates ni leh masuk dalam ari gak. tapi kadar kemasukannya lg rendah dr air panas@air berasid. Especially plastik yang murah2 yg guna nak tapau air, air mineral tu, even jag air yang plastik tu kalau guna ulang2 pun bahaya gak... Kalau baby nye puting botol susu, atau toys yg gigit2 tu lak, better buy yang silikon nya. N jgn gigit straw!!! lg senang chemicals nk masuk bdn. Sebab tu ada orang tak galakkan guna balik plastik containers yang pakai buang tu berulang-ulang kali.

Kita cannot lari dari plastik tapi leh kurangkan penggunaannya. Maka, janganla buang plastik dalam air. Sebab nanti air tu abis kena masuk Phthalates n masuk dalam ari yang kita minum hari2. Oleh itu, gunalah labu sayung. :D


P/S: menyorok tu dalam loghat kedah nu, maksud dia sarapan pagi atau makan sikit untuk alas perut.

2 comments:

Haf said...

aku da makin boroi,wuuu~~~

Noru Amran said...

hahah. watlah sit up. =)

You know what’s beautiful?

Your eyes blinking, your pupils dilating when you’re euphoric, the curve of your smile, the shade of your teeth, the arch of your back, the fingers typing, the breathing thing you do, the thoughts. Your thoughts. How you think is beautiful; how a thought comes to mind is…a miracle, how you operate, how you are; just you. In every sense of the word; all your blood cells, neurons, organs, your limbs, your soul. You are breathtaking, mashaa’Allaah.


:D

You can’t control the things that happen to you but you can control the way you react to them. It’s all perception.
You Again (Movie)

41568319681